Bryce Canyon NP, UT

Vrijdag 13 mei

Het was weer koud vannacht, bij het opstaan doen we gelijk de verwarming aan. Bryce Canyon ligt ongeveer 2.700 meter boven zeeniveau, en daarom is het hier meestal veel minder warm dan in de lager gelegen gebieden in Utah. Tijdens de winter is het erg koud (incidenteel tot -30 °C), maar vaak wel bijzonder helder. Van oktober tot april is de kans op sneeuw zeer groot. Het weer tijdens de lente is erg onvoorspelbaar. Overdag kan de temperatuur heel aangenaam zijn, zoals nu oplopend tot 27 °C, maar je kan ook nog te maken krijgen met sneeuwstormen, op sommige plekjes in het park liggen momenteel nog restanten sneeuw. ’s Nachts ligt de temperatuur rond het vriespunt. Eenmaal opgewarmd en ontbeten, bereiden we ons voor op de wandeling die we vanochtend gaan maken.
Nicole en Cathy gaan wandelen, Peter is hier nog niet aan toe bovendien hebben Peter en Cathy deze trail al eens gelopen. We vullen de rugzakjes met veel water, fruit en een broodje, smeren ons goed in tegen zonnebrand en dan brengt Peter ons naar Sunset Point waar de Navajo loop begint. Het is druk op Sunset Point, er is geen vrije parkeerplaats meer te vinden dus springen we uit de camper en rijdt Peter gelijk weg, hij gaat dumpen en boodschappen doen.
Je daalt bij de Navajo Loop trail 159 meter zigzaggend naar beneden, Wall Street in. Dat is een smalle canyon waarin een aantal grote Douglassparren staan. Deze mooie en zeer populaire trail komt o.a. langs de bekende rotsformatie Thor's Hammer.
De wandeling naar beneden is steil en zigzaggend maar heel bijzonder. Het laatste stuk van het pad loopt door een smalle kloof, waar je de stilte kunt horen ondanks de aanwezigheid van mensen om ons heen. Beneden aangekomen hebben we de keus om dezelfde weg terug omhoog te lopen of een stuk door de canyon te wandelen en via de Queens garden trail omhoog te lopen naar Sunrise Point.
Queen Victoria
We hebben met Peter afgesproken dat hij ons op Sunrise Point ophaalt omdat de Queens garden trail minder steil is dan de Navajo trail en dus makkelijker is met omhoog lopen. Eerder was de Navajo trail een loop en liep via een andere weg omhoog, maar we komen er al lopend achter dat vanwege afbrokkelende stenen die helft nu is gesloten, we zien er wel graaf- en schuifmachines staan dus er wordt hard gewerkt om die route te heropenen.
We komen veel mensen tegen in beide richtingen, het is een populaire trail. Ondanks dat we vroeg gestart zijn is het toch behoorlijk warm in de canyon en stoppen we regelmatig om wat te drinken. Na drie kwartier komen we in de Queens garden aan, zo genoemd omdat daar een rotsformatie is te zien die sprekend lijkt op een standbeeld van Queen Victoria van Engeland. We vinden een plekje in de schaduw en eten daar ons broodje. Uitgerust en met hernieuwde energie lopen we naar boven naar Sunrise Point. Deze route is nog mooier dan de Navajo loop, we genieten volop van het uitzicht.
Toch is deze route ook nog best steil en moeten we regelmatig even stilstaan om op adem te komen en wat te drinken, we moeten een hoogte verschil van 98 meter overbruggen. Sneller als verwacht komen we aan bij de top en kunnen we Peter bellen om ons op te halen. We hebben er één uur en drie kwartier over gedaan. Het was een pittige maar fantastische wandeling, Bryce Canyon NP blijft een favoriet voor ons. Peter is intussen naar Tropic gereden om boodschappen te doen in de General Store, de enige winkel in het hele dorp. Boodschapjes voor het avondeten, want in de campingwinkel is niet veel te krijgen. Het zal even duren voor hij weer bij ons is omdat ook hier geen vrije parkeerplaats is te vinden. Omdat we toch moeten wachten kopen we een ijsje in de Store van park, dat hebben we wel verdiend vinden wij.
De rest van de dag nemen we vrij, we rijden terug naar de camping en gaan eerst lunchen. Dan gaan we op een stoeltje buiten onder de luifel zitten met een boek, een spelletje en een film. Vanavond dus wel barbecueën omdat de voorraad firewood is aangevuld zal het gebruikelijke kampvuur niet ontbreken. Zo blijf je lekker bezig, vermoeiend hoor zo’n vakantie.

Vandaag gereden:  38 miles  (61 km)
Camping: North Campground Bryce Canyon NP, UT

1. Krijg bijna medelijden met jullie, maar toch maar niet mooi hoor die rotsen.

2. Ik heb even een inhaalslag gemaakt. Jullie reisden sneller dan ik heb gelezen. Diep onder de indruk van de schitterende en overweldigende natuur. Ik kijk al weer uit naar de laatste week. Keep it save. Groet, Ton V.