Apache Trail, AZ

Dinsdag 24 mei

We treffen het deze keer bij het ontbijt, dit is een warm ontbijt en er staat zelfs een wafelijzer. We nemen allebei een heerlijke zelfgebakken wafel met stroop en een beetje roerei op toast. Aan de koffie wagen we ons niet die zetten we weer zelf. Na het ontbijt tanken we de auto vol, op de Apache Trail zijn geen benzinestations, en dan rijden we naar Apache Junction waar de trail begint. Het wordt vandaag een warme dag (37 °C) en er is geen kans op neerslag.
De Apache Trail is een ruim 40 mijl lange toeristische route, dwars door het ruige landschap van de Superstition Mountains in Arizona. Ongeveer de helft van de Apache Trail is geasfalteerd, de andere helft heeft een wegoppervlak van gravel. De trail heeft haar naam te danken aan het feit dat, lang voordat de huidige weg werd aangelegd, de Apache Indianen al gebruik maakten van deze route, toen nog een "ezel" spoor door het berglanschap.
Langs de weg liggen drie grote meren die zijn ontstaan nadat in de Salt River diverse dammen werden gebouwd. De bouw is voortgekomen uit het feit dat de pioniers die in het dal wonen diverse keren door overstromingen huis en haard zijn kwijt geraakt. In 1904 werd begonnen met de bouw van de Theodore Roosevelt Dam, en de huidige Apache Trail is aangelegd om de benodigde materialen te kunnen vervoeren. Op 25 augustus 1905 was het de eerste keer dat een auto van de weg gebruik maakte.
Het eerste punt op de Apache Trail waar we stoppen is Goldfield Ghost Town, een dorpje dat werd opgericht nadat in het jaar 1892 goud in deze omgeving werd gevonden. Goldfield is slechts gedurende een jaar of vijf bewoond geweest, er leefden ongeveer 400 mensen. Toen er geen goud meer werd gevonden, trokken de meeste inwoners weer weg. Tegenwoordig is Goldfield een toeristische attractie, je kan hier enkele oude gebouwen en een mijn bekijken, er is een museum en je kan een ritje met een trein maken. De gebouwen zijn nog origineel waardoor we een goede indruk krijgen van het oude stadje, maar het is nu veel te toeristisch naar onze smaak. De trail vervolgend komen we bij het Lost Dutchman State Park, deze slaan we over, het is vooral populair bij hikers en dat zijn wij niet. Het park is vernoemd naar de Duitser (geen Nederlander, dus!) Jacob Waltz, die bekend stond als The Dutchman. Volgens de overlevering zou Waltz een goudmijn hebben ontdekt, en zou hij de locatie daarvan geheim hebben gehouden. Na zijn dood, in 1891, hebben veel mensen geprobeerd de goudmijn te vinden, maar niemand is daar ooit in geslaagd.
We rijden door en komen bij een viewpoint over het Canyon Lake. Canyon Lake is een 10 mijl lang meer dat wordt omringd door mooie vulkanische rotsen. Het meer is ontstaan na de aanleg van Horse Shoe Dam in Salt River. Beneden zien we diverse bootjes varen en als we wat lager komen zien we langs het meer diverse recreatie strandjes waar mensen zonnen en zwemmen. Een paar mijl verder komen bij het gehucht Tortilla Flat, dat is ontstaan ergens halverwege de 19e eeuw als goudzoekerskamp. Toen in 1904 werd begonnen met de bouw van de Theodore Roosevelt Dam, ontwikkelde Tortilla Flat zich tot stopplaats voor de stagecoaches die op weg waren naar de dam. Echt groot is het plaatsje nooit geworden, het bewonersaantal is nooit boven de 100 gekomen. Nadat het plaatsje in 1942 tijdens een overstroming grotendeels werd verwoest, trokken vrijwel alle inwoners weg. Tegenwoordig is Tortilla Flat alleen nog een toeristische attractie, voornamelijk bestaand uit een kleine winkel en een in oude westernstijl ingericht restaurant.
Vijf mijl voorbij Tortilla Flat eindigt het asfalt en rijden we verder over een gravelweg. De gravelweg gaat over een afstand van drie mijl steil omlaag via de hellingen van Fish Creek Hill, in totaal dalen we hier ongeveer 460 meter. De weg is smal en in de bochten ook onoverzichtelijk. Eenmaal beneden aangekomen rijden we tussen indrukwekkend hoge rotswanden door. Een paar keer rijden we over een ‘one lane bridge’ om de Fish Creek over te steken, de creek staat echter helemaal droog er is geen vis te bekennen. De route gaat verder langs het 18 mijl lange Apache Lake, ook hier is veel watersport te zien. Dan komen we bij de Theodore Roosevelt Dam aan. De bouw van deze dam heeft geduurd van 1904 tot 1911.
Door de bouw van de dam is Roosevelt Lake ontstaan, dat is het grootste meer in de staat Arizona. Net als bij Apache Lake zijn hier veel mogelijkheden voor watersporters. Er is een mooie picknickplek met uitzicht op de dam, we pakken de koelbox uit de auto en smeren de broodjes, het is hier goed vertoeven in de schaduw met een zwoel windje. We nemen nog even een kijkje in het visitorcenter en zien een interessante film over de bouw van de dam en de renovatie in periode 2001 / 2002. De dam is verhoogd, verstevigd en de stroom opwekking middels meerdere turbines en waterkracht is geoptimaliseerd. Dit is het einde van de Apache Trail, we hebben er ruim vier uur over gedaan. We nemen nu de highway 188 en 60 weer terug naar Apache Junction en rijden dan gelijk door naar het hotel. We maken hiermee een flinke omweg omdat we om het Superstition gebergte heen moeten rijden. We zijn meerdere uren onderweg en wisselen elkaar af met rijden. Het landschap en de weg zijn wat eentonig, de zon staat recht voor uit, we mogen niet in slaap vallen. Als we weer zijn bijgekomen van de lange rit duiken we nog even het zwembad in naast onze kamer. Het is niet groot maar wel verkwikkend, we laten ons opdrogen in het zonnetje en als die bijna ondergaat gaan we terug naar de kamer, kleden ons aan en gaan op zoek naar een restaurant. Vanavond wordt dat Appelbee’s, een restaurant waar de steaks op houtvuur gegrild worden en dat proef je.

Vandaag gereden:   151 miles  (243 km)